Suun terveydenhuollossa uuden Kela-korvausmallin tulee kannustaa hoidon jatkuvuuteen
Kaikki suun terveydenhuollon resurssit tulee saada potilaiden hoitoon, joten palvelujen tuottamiseen tarvitaan julkisen ja yksityisen sektorin koko kapasiteetti.
Hammaslääkäriliitto ehdottaa uuden Kela-korvausmallin pohjaksi potilaan kanssa yhteisymmärryksessä laadittua hoitosuunnitelmaa ja siihen sitoutumista. Potilaan saama korvaus hoidosta olisi jatkossa korkeampi, kun noudatetaan yhteisymmärryksessä laadittua hoitosuunnitelmaa ja hammaslääkärin määrittämää yksilöllistä hoitoväliä. Tavoitteena on kannustaa potilaita hoidon jatkuvuuteen ja näin vähentää hoidon tarvetta ja helpottaa resurssien riittävyyttä.
Säännöllinen hoito samalla hammaslääkärillä parantaa tutkitusti hoidon laatua ja vähentää kokonaiskustannuksia.
Lisäksi uuden mallin tavoitteena tulee Hammaslääkäriliiton mielestä olla korvausten kohdentaminen suun terveydenhuollon järjestelmää kuormittaviin toimenpiteisiin niin, että voidaan ennaltaehkäistä uuden hoitovelan syntymistä. Esimerkiksi ennaltaehkäisevän ja parodontologisen hoidon sekä paikkaushoidon korvauksia tulisi korottaa.
Suun terveydenhuollon erityispiirteet huomioon
Suun terveydenhuollossa on erityispiirteitä, joiden vuoksi nyt julkisessa keskustelussa ollut omalääkärimalli ei Hammaslääkäriliiton mukaan sellaisenaan suoraan sovi suun terveydenhuoltoon.
Toisin kuin muussa terveydenhuollossa julkinen ja yksityinen suun terveydenhuolto tuottavat pääasiassa samoja perusterveydenhuollon palveluja. Aikuisten palveluista noin puolet tuotetaan yksityisesti ja puolet julkisesti. Työterveyshuolto ei kata hammashoitoa, joten julkisia suun terveydenhuollon palveluja käyttää koko väestö. Sairaskuluvakuutuksista suurin osa ei sisällä suun terveydenhoitoa.
Yksityishammaslääkärien vastaanotoilla on pitkät perinteet omahammaslääkärinä ja tiiminä toimimisesta ja pitkistä hoitosuhteista. Uuden Kela-korvausmallin tulee mahdollistaa tämän toiminnan jatkuminen.
Hyvä suunterveys perustuu säännöllisiin tutkimuksiin, suun sairauksien ennaltaehkäisyyn sekä riittävään omahoitoon. Suun terveydenhuollon palvelujen saatavuus ja hoitoon pääsy ovat tärkeitä sekä kansanterveyden ja -talouden että yksilön kokonaisterveyden ja elämänlaadun kannalta.
Lisätietoja:
Henna Virtomaa, toiminnanjohtaja, p. 09 6220 2535 (puhelu kääntyy matkapuhelimeen), @email
Anna Chainier, asiantuntijahammaslääkäri p. 050 374 3392, @email