Hammaslääkärin kädessä instrumentteja

Hammaslääkärijärjestöjen suositus täydennyskoulutuksesta

Hammaslääkärin ajantasainen osaaminen on korkeatasoisen ja turvallisen hoidon perusta, ja se tukee myös työhyvinvointia. Ammatillinen kehittyminen ja jatkuva osaamisen päivittäminen ovat jokaisen hammaslääkärin oikeuksia sekä eettisiä ja lakisääteisiä velvollisuuksia. Täydennyskouluttautuminen on olennainen osa hammaslääkärin työtä.

Hammaslääkärijärjestöjen suositus täydennyskoulutuksesta

Hammaslääkärijärjestöjen suosituksen mukaan hammaslääkärin tulee osallistua täydennyskoulutukseen vähintään 8–10 päivänä (yhteensä vähintään 50 tuntia) vuosittain. Koulutuksen tulee olla osaamisperusteista, suunnitelmallista, laadukasta ja vaikuttavaa. Sen lähtökohtia ovat tieteellisyys, puolueettomuus ja läpinäkyvyys, ja koulutuksen järjestäjien sekä kouluttajien sidonnaisuudet on tuotava selkeästi esille osallistujille.

Näin kehität osaamistasi suunnitelmallisesti:

• Arvioi osaamistarpeesi säännöllisesti ja aseta osaamistavoitteita.
  • Suunnittele, millä oppimismenetelmillä tavoitteet ovat saavutettavissa, ja hakeudu koulutuksiin, jotka vastaavat osaamistarpeisiisi. Koulutuksia valitessasi kiinnitä huomio muun muassa koulutuksen laatuun ja kouluttajien mahdollisiin sidonnaisuuksiin.
  • Kehitä ammatillista osaamistasi vähintään 8–10 koulutuspäivän (vähintään 50 tunnin) verran vuodessa.
  • Dokumentoi osaamisesi jatkuva kehittäminen. esim. Apollonian jäsenetuna tarjoamaan koulutussalkkuun.
  • Arvioi koulutus, saavuttamasi oppimistulos ja sen vaikuttavuus eli vaikutus päivittäiseen työhösi.

Uudistettu täydennyskoulutussuositus

Hammaslääkäriliitto, Hammaslääkäriseura Apollonia, Hammaslääkäriyhdistys Diasteema ja Odontologiska Samfundet ovat päivittäneet täydennyskoulutussuosituksen syksyllä 2024. Uudistettu suositus lähtee ammattitaidon ylläpitämisen eettisistä ja lakisääteisistä perusteista ja etenee kansainvälisen ulottuvuuden kautta suositeltaviin käytäntöihin, kuten koulutussuunnitelman tekemiseen ja täydennyskoulutuksen rekisteröintiin. Suositus ottaa kantaa myös täydennyskoulutuksen järjestämiseen.

Yhteisen täydennyskoulutussuosituksen avulla hammaslääkärijärjestöt kannustavat hammaslääkäreitä ja heidän työnantajiaan huolehtimaan riittävästä täydennyskoulutuksesta. Täydennyskoulutuksella tarkoitetaan Jatkuvan oppimisen sanaston mukaan aikaisempaa osaamista, koulutusta tai pätevyyttä täydentävää ja ajanmukaistavaa koulutusta erotuksena esimerkiksi työntekijän perehdytyksestä. Jokaisen hammaslääkärin on tärkeää suunnitella osaamisen kehittämistä omalta kannaltaan ja työnantajien työyksiköiden kannalta. Laadukasta täydennyskoulutusta voidaan toteuttaa monin eri tavoin ja oppimismenetelmin.

Etiikka ja säädökset oikeuttavat ja velvoittavat

Etiikka ja säädökset oikeuttavat ja velvoittavat kehittämään osaamista suunnitelmallisesti. Ammattitaidon ylläpito ja kehittäminen ovat jokaisen terveydenhuollossa työskentelevän velvollisuus ja oikeus.

Riittävä määrä täydennyskoulutusta

Hammaslääkärijärjestöjen suosituksen mukaan jokaisen hammaslääkärien tulee kehittää ammatillista osaamistaan vähintään 8–10 koulutuspäivän (vähintään 50 tunnin) verran vuodessa.

Täydennyskoulutuksen tulee olla osaamisperusteista, suunnitelmallista, laadukasta ja vaikuttavaa

Täydennyskoulutuksen keskeisenä tavoitteena on taata, että hammaslääkärit kehittävät ammatillista osaamistaan pitkäjänteisesti ja monipuolisesti. Jokaisen hammaslääkärin tulee tunnistaa ja arvioida omat kehittämistarpeensa sekä suunnitelmallisesti lisätä ja vahvistaa osaamistaan näillä alueilla. Täydennyskoulutus on osa hammaslääkärin työtä.

Sidonnaisuudet ja taloudelliset etuudet esiin

Täydennyskoulutuksen lähtökohtia ovat tieteellisyys, puolueettomuus ja läpinäkyvyys. Koulutuksen järjestäjän ja kouluttajien sidonnaisuudet tulee tehdä näkyviksi myös koulutukseen osallistuville.