Suun terveydenhuollossa työnjaolla voidaan parantaa hoidon saatavuutta ja oikea-aikaisuutta. Samalla voidaan vähentää kustannuksia ja lisätä kaikkien ammattiryhmien työn mielekkyyttä. Työnjaon ja toiminnan terveydenhuollossa on pohjauduttava lainsäädäntöön, viranomaislinjauksiin sekä näyttöön ja hyviin hoito- ja toimintakäytäntöihin pohjautuviin suosituksiin. Palvelujen laatu ja turvallisuus ovat työnjaon kehittämisen lähtökohdat. 

Hyvin suunnitellulla työnjaolla suun terveydenhuollon ammattilaisten osaaminen kohdentuu potilaiden parhaaksi. Tavoitteena on potilaiden hyvinvointi, potilasturvallisuus ja hoidon korkea laatu. Näiltä sivuilta löydät työnjakoon liittyvää materiaalia, joka on tehty Hammaslääkäriliiton, Suun terveydenhoidon ammattilaiset STALin ja Tehyn yhteistyönä. Sivustoa on päivitetty ajan tasalle tammikuussa 2025, ja sivustoa päivitetään mm. lainsäädännön ja viranomaisohjeiden muuttuessa.

Toimiva työnjako suun terveydenhuollossa

Suun terveydenhuollossa on jo pitkään hyödynnetty hammaslääkärin, suuhygienistin ja hammashoitajan välistä työnjakoa.

Lainsäädäntö

Työnjaossa ja tehtävänsiirroissa tulee noudattaa voimassaolevaa lainsäädäntöä, viranomaisohjeita sekä Käypä hoito -suosituksia.

Osaaminen ja koulutus työnjakoa toteutettaessa ja kehitettäessä

Työnjaon lähtökohtana on, että terveydenhuollon ammattihenkilöt tekevät työtä koulutuksen, kokemuksen ja ammatillisen osaamisen mukaisesti ja jokainen vastaa tekemästään työstä.

Hoidon tarpeen arvioinnista hoidon toteutukseen

Terveydenhuollon toiminnan on perustuttava näyttöön ja hyviin hoito- ja toimintakäytäntöihin. Hyvällä työnjaolla saadaan toimiva hoitoketju potilaalle ja vältytään turhalta ja päällekkäiseltä työltä.

Järjestöjen tiedotteet ja kannanotot

Hammaslääkäriliitto, Suun terveydenhoidon ammattilaiset STAL ja Tehy pitävät toimivaa työnjakoa ja sen kehittämistä välttämättöminä, jotta suun terveydenhuollon palvelut voidaan turvata koko väestölle myös tulevaisuudessa.