Pieni tyttö hymyilee hammaslääkärin vastaanotolla

Hammaslääkäriliiton strategia 2025–2029

Hammaslääkäriliiton strategia linjaa toimintaamme vuosina 2025–2029. Tavoitteenamme on ylläpitää ammattikunnan yhtenäisyyttä ja kollegiaalisuutta. Strategialla vastaamme ammattikunnan, järjestön ja suunterveyden haasteisiin muuttuvassa toimintaympäristössä, jotta voimme palvella jäseniämme ja edistää väestön suunterveyttä hyvin nyt ja tulevaisuudessa.

Hammaslääkäriliiton tavoitteet

Hammaslääkäriliitto ylläpitää ammattikunnan yhtenäisyyttä. Liitto on alan ensisijainen työelämän asiantuntija ja edunvalvoja. Hammaslääkäriliitto tukee jäseniään ja luo kollegiaalista yhteenkuuluvuutta opiskeluaikana, työuralla ja työuran jälkeen.

Tehtävämme on varmistaa suun terveydenhuollon riittävä resursointi – terve suu on kaikkien perusoikeus.

Liitto on vastuullinen toimija, jonka asiantuntijuuteen jäsenet, yhteistyökumppanit ja yhteiskunta voivat luottaa.

Hammaslääkäriliiton arvot

• Yhtenäisyys
  • Asiantuntijuus
  • Vastuullisuus

Hammaslääkäriliiton missio

Edunvalvonta auttaa hammaslääkäreitä onnistumaan työssään. Annamme ammattitaitoista tukea hammaslääkäreille. Edistämme väestön suunterveyttä ja toimimme alan johtavana asiantuntijana. Jaamme tietoisuutta suun terveyden merkityksestä yhteiskunnassa.

Tiivistimme liiton strategian:

• Hammaslääkäriliitto suun asialla.

Hammaslääkäriliiton visio

Hammaslääkäriliitto on johtava asiantuntija ja vaikuttaja suun terveydenhuollossa Suomessa. Hammaslääkäriliitto ylläpitää luottamusta ja arvostusta ammattikuntaan yhteiskunnassa.

Hammaslääkäriliiton strategiset kärjet

Toimintamme painopisteiksi valitsimme kolme asiaa:

1. Liiton toiminnan vastuullisuus luo parempaa jäsenyyttä ja lisää jäsenten hyvinvointia.
  2. Liitto on johtava vaikuttaja suun terveydenhuollon kysymyksissä ja asema tärkeimpänä suun terveydenhuollon toimijana Suomessa säilyy ja vahvistuu.
  3. Suun terveydenhuollon rahoitus saadaan riittäväksi turvaamaan yhdenvertaiset palvelut.

Strategia ohjaa toimintaa

Strategia ohjaa Hammaslääkäriliiton toimintaa vuosien 2025–2029 muutoksissa, jotka koskevat hammaslääkärien hyvinvointia ja suun terveydenhuollon palveluja, hammaslääketieteen kehitystä sekä jäsenistön ikärakennetta ja työelämäodotuksia.

Hammaslääkäriliiton päivitetty strategia vuosille 2025–2029 hyväksyttiin valtuuston ylimääräisessä kokouksessa 24.9.2024.

Yksityissektorin strategia

Yksityissektorin edunvalvonnan strategia täydentää liiton strategiaa.