Potilasta hoidetaan hammaslääkärin vastaanotolla
28.02.2024

Hammaslääkäriliitto ei kannata pakkopalvelua esittävää lakialoitetta

Hammaslääkäriliitto epäilee pakkopalvelua koskevan lakialoitteen toteuttamiskelpoisuutta. Jaamme huolen työvoiman riittävyydestä, mutta tämä ei ole oikea keino hoitaa asiaa, sanoo liiton hallituksen puheenjohtaja Pia Helander.

Seitsemän kansanedustajan helmikuussa tekemässä lakialoitteessa pakkopalvelua esitetään ratkaisuksi erityisesti pienempien paikkakuntien terveyskeskusten lääkäripulaan.

Hammaslääkäriliitto esittää hammaslääkärivajeen ratkaisuksi työolojen, johtamisen ja kuormituksen määrän parempaa huomioimista.

– Onko pakko ylipäätään hyväksyttävä keino saada hammaslääkärit pysymään töissä hyvinvointialueilla? Pakon ja kepin sijaan tarvitaan mieluummin porkkanaa. Näkisin viisaampana hyvinvointialueiden työolojen kehittämisen sekä kuormituksen tasaamisen yksityisen ja julkisen sektorin kesken, sanoo liiton asiantuntijahammaslääkäri Aija Hietala-Lenkkeri.

Lue lisää Hammaslääkärilehden uutisesta

Lakialoite laiksi yliopistolain muuttamisesta (LA 4/2024 vp)