Tietokoneella työskentelevä ihminen lähikuvassa
Uutinen

Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistus hintojen ilmoittamisesta

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on antanut ohjeistuksen hintojen ilmoittamisesta ajanvarauksen yhteydessä. Virasto ohjeistaa, että potilaan on tiedettävä palvelusta maksettava hinta aikaa varattaessa. Hinta on ilmoitettava kokonaissummana, johon sisältyvät esim. Kanta-maksu ja palvelumaksu, jos tällaisia peritään potilaalta. Samalla on ilmoitettava, mitä hinta ei sisällä. Tällaisia hintaan sisältymättömiä palveluita voivat olla esimerkiksi lääkärintodistukset, tutkimukset tai toimenpiteet.

Hammaslääkärivastaanotolla lopullinen hinta määräytyy usein vasta, kun potilaan tarvitsema hoito on tiedossa. Etukäteen on usein mahdotonta arvioida, mitä hoitoa potilas tulee tarvitsemaan. Hoidon tarve määräytyy vasta tutkimuksen perusteella.

Potilas ei voi itse aikaa varatessaan useinkaan tietää tarvitsemaansa hoitoa. Tällöin aikaa varattaessa lienee yleensä mahdollista ainoastaan ilmoittaa tarkastuksen tai tutkimuksen hinta. Potilasta on tiedotettava siitä, että mahdolliset toimenpiteet eivät sisälly hintaan. Näistä on sovittava erikseen tutkimuksen perusteella.

Hinta on oltava potilaan nähtävänä viimeistään aikaa varattaessa. Jos ajan varaaminen edellyttää vahvaa tunnistautumista, hintatiedon täytyy olla potilaan saatavilla ennen tätä tunnistautumista. Riittävää ei ole pelkän hinnaston liittäminen varaussivulle, potilaan on pystyttävä päättelemään juuri varaamansa palvelun hinta aikaa varatessaan. Laaja varaussivulle liitetty hinnasto ei anna perusteita päätellä hoidosta maksettavaa hintaa.

Potilaalle on mahdollista ilmoittaa kiinteän hinnan sijasta hinnan määräytymisperuste. Tällainen peruste voisi olla aikaveloitus. Tämä ei yleensä kuitenkaan sovellu hammaslääkärin antamaan hoitoon, mikä pääsääntöisesti hinnoitellaan toimenpidekohtaisesti.

Aikaa varattaessa potilaalle on annettava myös tieto hoidon antavasta sopimuskumppanista. Tämä tarkoittaa sitä, että jos palvelun tuottaa palveluntuottajan tiloissa vuokrasopimuksen perusteella toimiva itsenäinen ammatinharjoittaja, on tämä kerrottava potilaalle, jos sillä on vaikutusta potilaan asemaan. Näin on, jos esim. reklamaatio täytyy tehdä kyseiselle ammatinharjoittajalle. Näin lienee myös silloin, jos vuokranantaja ottaa vastaan reklamaatioita vuokralaisen lukuun.

Kuluttajaviranomainen on ottanut kantaa myös recall-menettelyihin. Menettelyä ei saa toteuttaa siten, että potilaalle varataan valmiiksi aika, joka hänen täytyy peruuttaa välttyäkseen peruuttamattomaan aikaan liittyviltä seuraamuksilta. Tällainen menettely on mahdollinen ainoastaan, jos siitä on recall-järjestelyä sovittaessa nimenomaisesti sovittu. Luontevampaa onkin sopia potilaan kanssa kutsumenettelystä, jossa potilasta kehotetaan varaamaan itse aika vastaanotolle.

Lisätietoja: Hammaslääkäriliiton lakimies Heikki Kuusela, @email

Katso ohjeistus Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta