Hammaslääkärin kädessä instrumentteja

Tutustu Hammaslääkäriliiton työmarkkinatutkimuksen tuloksiin

Vuoden 2024 Hammaslääkäriliiton työmarkkinatutkimus (TMT) kertoo, että hammaslääkärien osa-aikatyö on ennätyslukemissa ja kokoaikatyötä tekevien palkkakehitys on ollut hyvä.

Hammaslääkärikunnan työssäoloasteessa ei ole tapahtunut merkittävää muutosta. Maaliskuussa 2024 töissä oli 92,9 % vastaajista. Terveyskeskus on edelleen hammaslääkärien yleisin päätoimen työpaikka, jossa työskentelee 52,1 %.

Osa-aikatyön tekeminen jatkoi yleistymistään ja päätoimessaan osa-aikaisena oli nyt 38,6 % hammaslääkäreistä. Yleisimmät syyt osa-aikatyöhön olivat työssä jaksaminen (41,0 %) ja halu tehdä työtä hammaslääkärinä myös jossakin toisessa työpaikassa (34,8 %).

Hammaslääkärien kokonaistyöpanos, johon lasketaan mukaan kaikki työaikamuodot päätoimessa ja mahdollisissa sivutöissä, oli laskenut hieman ja oli keskimäärin 35,7 tuntia viikossa.

Kokoaikatyötä tekevien hammaslääkärien keskiarvopalkka oli 7 233 € ja mediaani 7 000 € kuukaudessa. Mediaanipalkka nousi 5,3 % edellisvuodesta ja vuodesta 2022 7,4 %. Ammatinharjoittajien osalta tiedusteltiin edellisen vuoden tuloja, joista laskettiin laskennallinen päivätulo. Laskennallisen päivätulon mediaani oli noussut vuodesta 2022 vuoteen 2023 7,0 %.

Yksityishammaslääkäreistä 26 % piti potilasmääräänsä liian pienenä, 68 % sopivana ja 7 % liian suurena. Potilasmääränsä liian pienenä kokevien osuus oli nyt suurimmillaan viiteen vuoteen. Potilaspulaa kokevilla olisi valmius lisätä kliinistä työaikaa keskimäärin (mediaani) 5 tuntia viikossa.

Täydennyskoulutuspäivien keskiarvo oli 6,1 päivää. Liian vähän täydennyskoulutusta kuluneen 12 kuukauden aikana koki saaneensa 37,8 % vastaajista.

Työmarkkinatutkimus (TMT2024) toteutettiin sähköisenä kyselynä 2.4.–29.4.2024. Kysely lähetettiin kaikille alle 63-vuotiaille sekä yli 62-vuotiaista kaikille työelämässä yhä mukana oleville Hammaslääkäriliiton jäsenille. Kyselyyn vastasi 1 286 jäsentä, vastausaste oli 32 %.

Vuoden 2024 työmarkkinatutkimuksen kaikki tulokset sekä edellisten vuosien tulokset löydät täältä.

Lisätietoa: erikoistutkija Jaakko Koivumäki, @email